IUNGO Forum
Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.
IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.
Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.
Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.
IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.
Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.
Heb in iungo via de api bus-mqtt aangemaakt. Echter op de broker verschijnt niets. Na lang puzzelen zag ik dat in de iungo bij instellingen een optie mqtt was toegevoegd. Hier kun je de topics die mqtt published aan of uit zetten. Standaard staat alles uit.
Nadat ik aan gezet wat ik wilde publishen kwam op de broker keurig alles binnen. Ziet er erg goed uit met dank aan de programmeurs van iungo.
Heb in iungo via de api bus-mqtt aangemaakt. Echter op de broker verschijnt niets. Na lang puzzelen zag ik dat in de iungo bij instellingen een optie mqtt was toegevoegd. Hier kun je de topics die mqtt published aan of uit zetten. Standaard staat alles uit.
Nadat ik aan gezet wat ik wilde publishen kwam op de broker keurig alles binnen. Ziet er erg goed uit met dank aan de programmeurs van iungo.
Zou je me kunnen uitleggen hoe je dit hebt uitgevoerd?
Ik ben naar htp://ipadress-iungo/iungo/control gegaan dan op api geklikt. Dan objmgr_add_object en daar invullen bus-mqtt. Als je dan naar objects gaat staat daar de bus-mqtt. Je moet daar dan het ipadres van de broker invullen en je kunt een naaam invullen. Ik heb daar Mosquitto ingevuld. Dan de vinkjes retain en filter aangevinkt. En als de broker een user en paswoord heeft dan dat daar ook invullen. Ik heb user en paswoord op de mqtt-broker in de config van mosquitto ingevuld. Je kunt nu terug gaan naar het dasboard van de iungo. Je ziet daar dan bij instellingen mqtt staan. Als je daar op klikt dan staan daar alle mqtt objecten die de iungo beschikbaar heeft staan. Standaard staat alles uit, klik op bewerken en zet de schuifjes aan van de objecten die je naar de broker wil publiceren. En dan werkt het. Je kunt nu bijv. in Domoticz via een bash script de waarden binnenhalen. Met het commando: sudo mosquitto_sub -h ipadres-broker -p 1883 -u username -P paswoord -v -d -t '#' zie je op de linux prompt dan alle mqtt objecten voorbijkomen. Bijv. XX:XX:XX:XX:XX:XX/water-breakout/40c3afff/pulstotal 58162 geeft het pulstotaal van de watermeter. 58162 is dan de tellerstand in liters water, delen door 1000 om aan m3 te komen. Je kunt dan via een bash script deze waarde opvragen. Bij mij is dat dan: ptotal=$(echo "`sudo mosquitto_sub -h ipadres-broker -p 1883 -u username -P paswoord -v -d -t 'XX::XX:XX:XX:XX/water-breakout/40c3afff/pulstotal' -C 1 | sed -e '/Client/d' -e '/Subscribed/d' -e 's/.*(/)/1/' -e 's////' | awk '{printf("%.0fn", $2)}'`") Als je dan zorgt dat de 1e waarde als vorige waarde opgeslagen wordt dan kun je de huidige waarde van de vorige waarde aftrekken en je hebt je waterverbruik.