IUNGO Forum

Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.

IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.

Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.

pattern second
Meldingen
Alles wissen

MQTT

Lid Admin Registered
Deelgenomen: 9 jaar geleden
Topic starter  

MQTT

Voor beta gebruikers, control?cmd=api_form&method=objmgr_add_object
Bij driver bus-mqtt invullen (uid leeg laten)
Vul op control driver pagina het juiste MQTT broker (server) adres in (bijvoorbeeld mqtt.thingstud.io)

Alle events vanuit iungo worden doorgestuurd naar de MQTT broker met de volgende topic strucuur

topic: ///

Het Mac adress is te vinden achter op iungo
Het type object is het eerste stukje van de driver naam, het object id is het gedeelte van de drivernaam tussen de blokhaken.
De property kan eventueel bekeken worden op /iungo/app/#/log, de waarden die hier vermeld worden zullen ook naar de MQTT server verstuurd worden.

Voorbeeld mqtt.thingstud.io settings

Het Type is te vinden in de drivernaam voor de eerste '/' (hier clock), het oid tussen de blokhaken (ce9577e3)

op de /iungo/app/#/log zijn de properties te vinden die verzonden worden

Gratis online MQTT broker http://www.thingstud.io/

Citeren
Estimable Member

Ik heb de MQTT driver toegevoegd aan de Iungo. Zie:

Het broker address en port (192.168.0.18:1883) is die van mijn Mosquito MQTT broker, die op een Raspberry Pi draait in mijn lokale netwerk (hetzelfde als van de Iungo). Ik heb vervolgens in NodeRED gesubscribed naar mijn Mosquito MQTT broker op alle topics (#) zodat ik alle messages zag die naar de MQTT broker worden gestuurd. Zie:

Ik zie echter geen enkel message die van de Iungo af komt. Gezien de log van de Iungo zouden die er wel moeten zijn. Zie:

Wat kan hier aan de hand zijn? Wordt het port nummer (1883) niet geaccepteerd? Draait de MQTT client op de Iungo wel goed? Heb ik de verkeerde QoS gekozen? Ook de nieuwe beta firmware Rev 3103 bood geen soelaas.

BeantwoordenCiteren
Reputable Member
Deelgenomen: 8 jaar geleden

ben ook bijna zover, heb de mqtt brokers goed in gesteld gekregen, althans van de broker, en van mijn Home Assistant installatie.
Zie op de Mqtt stream van de Iungo ook alles mooi weergeven en publiceren.

In de reguliere Log van de Iungo control pagina zie ik echter alleen nog maar Mqtt errors, en dat zijn er zo oneindig veel dat er geen ruimte meer is voor andere berichten...

Wat kan er aan de hand zijn, en wat kan ik er aan doen om dat te verhelpen?

Groet!
Marijn

BeantwoordenCiteren
 PJ
Eminent Member

Hoe heb je het uiteindelijk ingesteld?

Errors heb ik ook.

BeantwoordenCiteren
Reputable Member

beiden heb ik op mqtt.org ingesteld.

Zowel mijn Iungo als Home Assistant zijn in connectie, getuige de logs die ik kan zien vollopen. Nu moet ik ze nog met elkaar laten praten...

Veder puzzelen maar.
Groet!
Marijn

BeantwoordenCiteren
Estimable Member

beiden heb ik op mqtt.org ingesteld.

Zowel mijn Iungo als Home Assistant zijn in connectie, getuige de logs die ik kan zien vollopen. Nu moet ik ze nog met elkaar laten praten...

Veder puzzelen maar.
Groet!
Marijn

Het is jullie zo te zien gelukt met een externe MQTT broker. Het is mij met een interne broker (Mosquito) nog niet gelukt. Ik zie daar geen berichten van Iungo op binnenkomen. Ik hoop op wat tips van Rodney...

BeantwoordenCiteren
 PJ
Eminent Member

Het lukt mij vooralsnog met geen enkele broker.

Alles lijkt goed ingesteld maar ik zie geen enkele message voorbij komen.

Misschien wil je wat screenshots van je mqtt.org broker posten?

BeantwoordenCiteren
Lid Admin Registered
Topic starter  

Ik heb de MQTT driver toegevoegd aan de Iungo. Zie:

Het broker address en port (192.168.0.18:1883) is die van mijn Mosquito MQTT broker, die op een Raspberry Pi draait in mijn lokale netwerk (hetzelfde als van de Iungo). Ik heb vervolgens in NodeRED gesubscribed naar mijn Mosquito MQTT broker op alle topics (#) zodat ik alle messages zag die naar de MQTT broker worden gestuurd. Zie:

Ik zie echter geen enkel message die van de Iungo af komt. Gezien de log van de Iungo zouden die er wel moeten zijn. Zie:

Wat kan hier aan de hand zijn? Wordt het port nummer (1883) niet geaccepteerd? Draait de MQTT client op de Iungo wel goed? Heb ik de verkeerde QoS gekozen? Ook de nieuwe beta firmware Rev 3103 bood geen soelaas.

Het broker adres in iungo moet het broker adres zijn zonder poort toevoeging.
iungo gebruikt mosquitto pub met de volgende argumenten
-h : het ingevulde broker address
-u : de ingevulde user
-P : de ingevulde pass
-t : het topic ///
-m : de waarde van de bij het topic behorende property

Als de server niet reageert of te langzaam reageert of er zijn teveel boodschappen in de queue ( meer dan 8 ) dan komt de melding in de log "Too many MQTT pubs running, dropping message".
Hij heeft dan dus al wel berichten uitstaan ! en zal volgende berichten ook gewoon proberen te verzenden....

Hopelijk helpt deze uitleg, ik ben er zelf even uit maar probeer anders eens het www.thingstud.io voorbeeld (dan weten we in elk geval dat het draait)

BeantwoordenCiteren
Estimable Member

Dag Rodney, dank je voor de toelichting. Ik zal zondag gaan testen. Eerst morgen de Duurzame Huizenroute, waar ik de Iungo ook zal laten zien, samen met mijn “warmtepomp monitor”.

BeantwoordenCiteren
Lid Admin Registered
Topic starter  

Dag Rodney, dank je voor de toelichting. Ik zal zondag gaan testen. Eerst morgen de Duurzame Huizenroute, waar ik de Iungo ook zal laten zien, samen met mijn “warmtepomp monitor”.

Ik zal er zelf dit weekend ook nog even induiken (zie zo mijn eigen test ook geen data leveren....het is vrijdag)

BeantwoordenCiteren
Reputable Member

is het mogelijk om in de mqtt broker de volledige output van de Iungo te laten binnenlopen?
ik vraag het om dat dan wellicht het makkelijkst is te controleren of de verbinding goed is. Als je op de log van de Mqtt broker hetzelfde ziet binnen komen dat op het iungo log uitgaat, is de connectie volledig en staat de weg open voor meer gedetailleerde afstemming op topic en property niveau.

Zo ja, wat zou dan de uitgaande code moeten zijn, dan wel in de broker de code om dat te realiseren?

thx,
Marijn

BeantwoordenCiteren
Estimable Member

is het mogelijk om in de mqtt broker de volledige output van de Iungo te laten binnenlopen?
ik vraag het om dat dan wellicht het makkelijkst is te controleren of de verbinding goed is. Als je op de log van de Mqtt broker hetzelfde ziet binnen komen dat op het iungo log uitgaat, is de connectie volledig en staat de weg open voor meer gedetailleerde afstemming op topic en property niveau.

Zo ja, wat zou dan de uitgaande code moeten zijn, dan wel in de broker de code om dat te realiseren?

thx,
Marijn

De MQTT broker werkt op basis van een publish/subscribe mechanisme. Elke client subscribet op de topics die voor de client interessant zijn. De topics kennen een geneste structuur; (sub)topics gescheiden door een /.

Als je ervoor zorgt dat jouw MQTT broker client (bv. in Home Assistant) subscribet op /# dan moet je alles wat van de Iungo wordt gepublishet voorbij zien komen. De # na de eerste / wil zeggen: alle (sub)topics binnen het topic . Hoe meer (sub)topics, gescheiden door /, je achter het eerste topic plaatst, hoe specifieker je kijkt en hoe minder je voorbij ziet komen.

BeantwoordenCiteren
 PJ
Eminent Member

thx,
Marijn

Als je ervoor zorgt dat jouw MQTT broker client (bv. in Home Assistant) subscribet op /# dan moet je alles voorbij zien komen. De # na de eerste / wil zeggen: alle (sub)topics.

Dat is wat ik doe. Alleen komt er niets binnen.

BeantwoordenCiteren
Reputable Member

er is verbinding! kennelijk wordt er per event een verbinding geopend en gesloten, klopt dat?
atedec, de hardware van de Iungo, bewijs geleverd.
NU nog nuttig uitlezen...volgende stap in de puzzel.

zou wel graag een secure verbinding willen maken op poort 8883 ipv 1883, kunnen we dat ergens in de iungo invoeren?

er is ook weer ruimte voor de andere foutmeldingen 😉

BeantwoordenCiteren
Estimable Member

Ik heb het poortnummer (:1883) verwijderd bij het IP-adres in de Iungo control pagina. Ik ontvang nu van de MQTT broker wel messages van de Iungo.

Dat is mooi!

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 5