IUNGO Forum

Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.

IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.

Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.

pattern second
Verhuizen, vervange...
 
Meldingen
Alles wissen

Verhuizen, vervangen, wisselen van slimme meters

Lid Admin Registered
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 46
Topic starter  

Het afgelopen jaar hebben we diverse berichten ontvangen van mensen die graag hun historische overzichten willen gebruiken om hun energieverbruik over langere periodes te monitoren. Nu de energietransitie op gang komt, prijzen meer dynamisch zijn dan ooit en steeds meer mensen energie besparende maatregelen toepassen zoals isolatie, installatie van warmtepompen en het plaatsen van zonnepanelen, begrijpen we die behoefte ook.

Mocht u echter gaan verhuizen, van een 1 fase naar een 3 fase aansluiting gemigreerd worden of er wordt een meterwissel bij u uitgevoerd vanwege veroudering van de bestaande meter of het plaatsen van zonnepanelen (vaak wordt dan een nieuwe slimme meter geplaatst door de netbeheerder) kunnen er breuken in de meetgegevens ontstaan.

We zijn van dit probleem op de hoogte, maar de situaties verschillen van gebruiker tot gebruiker, zo kan iemand van een DSMR2 naar een DSMR 4 of 5 gemigreerd worden, worden meters geplaatst die al eens eerder gebruikt zijn en dus niet op 0 beginnen en diverse andere variaties,

Het is voor ons erg lastig om voor al die verschillende scenario’s passende oplossingen te ontwikkelen. Toch doen we daar ons best voor.
We hebben contact met een aantal gebruikers uit de beta test groep om scenario’s te analyseren en soms kunnen we in specifieke situaties zelfs al iets handmatig oplossen. Helaas zijn dat geen nog geen robuuste en geautomatiseerde oplossingen die we naar alle klanten kunnen uitrollen.

We focussen ons daarom de komende maand eerst op de uitrol van een nieuwe firmware voor al onze gebruikers waarbij veel bugs zijn opgelost, nieuwe functionaliteit is toegevoegd om beheer van schakelaars te vereenvoudigen, vergelijking van data mogelijk te maken en ondersteuning voor nieuwe producten is toegevoegd over het afgelopen jaar,

We hebben niet stil gezeten en we zijn overstelpt met vragen van gebruikers wanneer er nu eindelijk updates komen. Zoals gezegd, de markt is sterk in beweging en het bouwen van nieuwe functionaliteiten idoen we nog steeds zonder onze klanten daar kosten voor in rekening te brengen of ons service niveau aan te passen, maar er wordt aan gewerkt!


   
Citeren
New Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden
Berichten: 1
 

Hallo, ik heb zonet een nieuwe meter gekregen. Alle tellers stonden weer op 0. Is er hier al een oplossing voor?

Alvast bedankt.

 

   
BeantwoordenCiteren
Lid Admin Registered
Deelgenomen: 3 jaar geleden
Berichten: 46
Topic starter  

Hoi Steven,

Een nieuwe meter begint natuurlijk met een nulstand. Afhankelijk van wat voor type meter je hiervoor had, gaat IUNGO gewoon verder met de nieuwe meterstanden en geeft in de "meer data" overzichten de meterwissel op het moment dat deze gedetecteerd aan door deze eerste meterstand in rood weer te geven.

IUNGO leest alleen P1 informatie uit en we kunnen deze niet wijzigen.

Hopelijk helpt dit.


   
BeantwoordenCiteren