IUNGO Forum
Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.
IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.
Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.
Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.
IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.
Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.
Op de slimme meter staan 2 velden voor gas: actueel verbruik en totaal verbruik.
issue:
Totaal verbruik loopt keurig op, maar actueel verbruik staat altijd op 0. Dat zou mooi zijn, ...., als ik de meter niet hoorde lopen ;-((
ik weet dat de gasmeter slechts een maal per uur zou doorgeven. Heb daarom het gas interval al op 1800 seconden gezet in de controlepagina, maar dat maakt geen verschil: actueel verbruik blijft 0, en meter ververst per uur.
is dit correct? en geeft de pagina alleen op het moment van meten het uurverbruik weer? daar lijkt het niet op.
verzoek:
Is het mogelijk om het verbruik per uur in beeld te houden? om niet die verwarrende 0 m3 te zien, toch wel wat misleidend .
Dat zou ook de mqtt stream verbeteren, want de topics uitlezend blijft dat storend op 0 staan. Dat is op zich vreemd, want als ik het log uitlees zie ik wel een Gas usage voorbij komen:
dit staat echter in de controlepagina:
dat leidt tot de volgende situatie via mqtt sensoren (goed uitgelezen, zie grafiek, maar weergave van 0, zie links onder de grafiek)
:
Op de slimme meter staan 2 velden voor gas: actueel verbruik en totaal verbruik.
issue:
Totaal verbruik loopt keurig op, maar actueel verbruik staat altijd op 0. Dat zou mooi zijn, ...., als ik de meter niet hoorde lopen ;-((ik weet dat de gasmeter slechts een maal per uur zou doorgeven. Heb daarom het gas interval al op 1800 seconden gezet in de controlepagina, maar dat maakt geen verschil: actueel verbruik blijft 0, en meter ververst per uur.
is dit correct? en geeft de pagina alleen op het moment van meten het uurverbruik weer? daar lijkt het niet op.
verzoek:
Is het mogelijk om het verbruik per uur in beeld te houden? om niet die verwarrende 0 m3 te zien, toch wel wat misleidend .Dat zou ook de mqtt stream verbeteren, want de topics uitlezend blijft dat storend op 0 staan. Dat is op zich vreemd, want als ik het log uitlees zie ik wel een Gas usage voorbij komen:
dit staat echter in de controlepagina:
dat leidt tot de volgende situatie via mqtt sensoren (goed uitgelezen, zie grafiek, maar weergave van 0, zie links onder de grafiek)
:
Het gasverbruik is een veld dat wij eigenlijk niet meer gebruiken, dit veld komt ook niet uit de slimme meter maar is een berekening van delta tussen huidige en vorige waarde.
Wat je dus wel met dit veld kunt is bepalen wat de interval van de gasmeter is.
Deze interval staat ook ook het interval veld van de slimme meter (dit veld kan je ten onrechte zelf zetten, maar dat heeft natuurlijk geen enkele effect op de werkelijke interval van de geïnstalleerde gasmeter).
In de huidige generatie slimme meters zit een tijdstempel voor de laatst doorgegeven gasstand (dus wanneer de gasmeter voor het laatst een correcte waarde met de E-meter gecommuniceerd heeft) maar in voorgaande generaties was dit stempel niet aanwezig/niet betrouwbaar. Vandaar dat wij zelf wat andere mechanismen hebben ingebouwd.
Slimme meters zijn nog steeds in ontwikkeling (en ook ontdekken wij nog steeds problemen/afwijkingen met diverse slimme meters) en dus zullen wij onze huidige implementatie voorlopig zo laten.
Voor MQTT implementatie raad ik het volgende aan:
Kijk alleen naar gas verbruik als cumulatief (dat is ook de enige waarde die de gasmeter geeft) of als je toch een soort van uur/half uur/minuten gebruik (afhankelijk van het type meter) kijk dan naar het inteval veld om te bepalen hoe vaak je meter nieuwe waarden genereert....
thx Rodney,
had al zon vermoeden dat de interval setting niets deed. Begrijp van anderen dat zij met een ander meter, zelfs actueel gasverbruik kunnen zien. In onze situatie dus helaas niet. Als er iets nuttig is is het om de huidige consumptie te kunnen inzien toe het inzetten van apparatuur, maar goed.
In HomeAssistant heb ik intussen een statistische functie ingebouwd, juist om in de buurt te komen van wat jij adviseert. Is er nog niet helemaal, want deze meet nu eenheden die fictief zijn lijkt het, maar goed, de mogelijkheden om toch tot een soort van actuele, en in ieder geval meer gesegmenteerde meting te komen, dienen zich aan.
Daarvoor moet het systeem dan natuurlijk wel de feitelijke data kunnen verwerken, en niet al een soort van afgeleide, zoals je zegt. Is het niet mogelijk om de data in ieder geval onverwerkt door te geven? Dan hoeven jullie de implementatie verder niet aan te passen, maar kloppen de data tenminste wel met de meter.
Groet!
Marijn