IUNGO Forum
Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.
IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.
Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.
Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.
IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.
Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.
Best panel,
Ik merk dat mijn dagelijks gasverbruik onjuist wordt weergegeven in de maandelijkse overzichten; zie figuren in bijlage. Het in de grafieken opgegeven totale maandverbruik is weer wel juist. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Hallo Leo,
De bijlagen zijn helaas niet zichtbaar.
Als je de bijlagen kunt versturen aan info@iungo.nl dan zullen we ernaar kijken...
Ah, ik zie het. Hierbij de bijlagen als jpg bestand.
Aan de plaatjes te zien heeft de gasmeter op 9 augustus een verkeerde stand (heel hoog) doorgegeven, de volgende dag wordt dit gecorrigeerd (de waarde is dan negatief).
Dat er af en toe een verkeerde waarde gecommuniceerd wordt kunnen wij helaas niet verhelpen, dit is aan de slimme meter fabrikanten (we zien de laatste tijd ook steeds vaker dat gasmeters af en toe een nul stand doorgeven). Het data pakket uit de slimme meter was in elk geval correct (er zit foutcontrole (CRC) in slimme meter data, indien de controle niet klopt dan verwerkt iungo het data pakket niet).
Het enige dat wij kunnen doen is de data controleren op rare uitschieters en deze uitfilteren, hier gaan we dus mee aan de slag (Graag even contact opnemen met ons via de mail, dan kunnen wij de oplossing testen op uw data).
De data aan de rechterkant van de grafiek wordt berekend aan de hand van de dag start standen (de eerste stand na middernacht) over de geselecteerde periode en de kans dat die niet klopt is zeer klein.
In beta release R3336 is een filter opgenomen die de foutieve piek niet meer toont.
Zie beta firmware releases
Ligt het aan de gasmeter Landis +Gyr en kan ik de tellerstand vertrouwen? ] :whistle:
Sinds de installatie van de ' slimme meter' (januari 2017) zie ik via de IUNGO ongebruikelijke piek waarden (bijv 360.885 m3) waarvoor je toch een flinke gasleiding moet hebben om dit te kunnen verbruiken. Hierdoor worden de grafieken in de IUNGO onleesbaar. Helaas ben ik niet de enige zoals blijkt uit dit forum en heeft het IUNGO team een work arround gemaakt. Dit is niet manier. Daarom heb ik regelmatig contact gehad met de netwerkbeheerder Liander die ook de meter een tijdje heeft uitgelezen en uiteindelijk na onderzoek op locatie de gasmeter heeft vervangen.
OUde meter: Landis +Gyr - Nieuwe meter: UNIFLO G4SRT
Sinds de vervanging ontvangt de IUNGO geen extreme waarden meer! :cheer:
Op de vraag of ik de tellerstand kan vertrouwen. Wordt lastig. Want Liander bewaart de meter niet voor nader onderzoek. Er is geen rapportage B) . Nu ga ik via de IUNGO mijn gemiddelde gebruik in de gaten houden en vergelijken met die van de afgelopen 2 jaar.