IUNGO Forum
Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.
IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.
Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.
Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.
IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.
Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.
Ik lees in de webshop onder '3 fase modbus kwh meter v2' het volgende: Installaties zoals zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen daar hebben wij inmiddels ervaring mee, wil je andere installaties uitlezen? Neem gerust contact op.
Mijn vraag is, Kan ik met deze Modbus SDM630 V2 kWh meter een volledige onderverdeler (Keukengroep) in de iungo uitlezen ?
en zo ja wat krijg ik dan te gezien en wat kan ik als csv-bestand downloaden?
In mijn beleving zou dat het totale verbruik van de onderverdeler. (L1+L2+L3) kunnen zijn.
Maar kun je ook separaat Het vermogen de fase L1 - L2 of L3 uitlezen?
Net zoals je dat kan doen in de Iungo onder :
Fase 1 Vermogen (import)
Fase 2 Vermogen (import)
Fase 3 Vermogen (import)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Als het kan kun je dan via de tabbladen gedetailleerde overzichten en historische grafieken opvragen en hoe ziet dat eruit?
Voor zover ik eeet kun je met de eastron tussenmeter geen data krijgen van de individuele fasen. De L1, L2 en L3-informatie die je noemt komen van de ‘slimme meter’. Die geeft zijn data af in een zogeheten ‘telegram’. Dat is een string waarin alle meetgegevens achter elkaar staan. Dat is een andere communicatie dan het modbusprotocol van bijvoorbeeld de eastron tussemeter.
Je zou de specsheets van de eastron erbij kunnen pakken om te zien welke registers die allemaal heeft en wat er dus theoretisch allemaal uit te lezen is. Onze iungo leest niet uitputtend álle data uit de meter uit. Dat zou wat teveel can het goede zijn…
Philippe, dank je wel voor je reactie. Het Eastron SDM630 modbus protocol met al zijn register waarden heb ik gezien. Dat onze IUNGO niet alles kan en wil uitlezen is logisch, maar dat was ook niet mijn vraag 😉 Ik heb mijn vraag ook uitgezet bij de Helpdesk. Misschien reageren zij op het forum hier ook nog even op.
helpt dit?
Dank @Marijn voor de info. Ik had niet door dat je een vinkje kunt zetten zodat je de spanning van de individuele fases kunt loggen. Zeker waardevolle info!
Bij mij is dat overigens van beperkte waarde, omdat die meters op zolder zitten en er weliswaar een redelijk dikke kabel naar zolder gaat, maar onder belasting valt daar toch altijd enige spanning over, zodat die waardes niet overeenkomen met de spanning op de fases zoals ze het huis inkomen.
Het valt me overigens op en het bevreemd me dat de meetwaardes in erg hoge resolutie gegeven worden: tot in 3 cijfers achter de komma. En dat terwijl het eerste cijfer achter de komma al verschilt tussen de twee meters (zie hieronder). Ze zijn parallel aangesloten, dat wil zeggen niet doorgelust, maar stervormig naar hetzelfde punt (de hoofdschakelaar van die groepenkast op zolder) met draden van dezelfde lengte. Zie mijn meetwaardes hieronder.
Dat brengt me meteen op de vraag waarom die spanningen WEL uitgelezen kunnen worden als de functiegroep ‘Solar’ heet, maar niet als die anders heet. Ik heb meerdere van die zelfde tussenmeters, maar bij de andere meters kan ik geen vinkje aanzetten. Daar moet toch dezelfde informatie vandaan komen. Met name voor zijn laadpaal ben ik wel geïnteresseerd, om zo te kunnen meten hoeveel de spanning daalt bij het flink belasten van het net.
Misschien kan Rodney daar een antwoord op geven?
En als het alleen een kwestie van programmeren is in de iungo, mag ik hiermee dan een verzoek doen om aanpassing, zodat alle functiegroepen die van die meter gebruik maken ook dezelfde parameters uit kunnen lezen?
Dank!