IUNGO Forum

Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.

IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.

Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.

pattern second
Z-wave schakelen bi...

Meldingen
Alles wissen

Z-wave schakelen bij teruglevering

Eric
Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Topic starter  

Als over enige jaren de salderingsregeling versoberd wordt, is het des te belangrijker om de stroom van je eigen panelen op te maken op het moment dat het beschikbaar is.

Ik zou het briljant vinden als je een z-wave schakelaar kunt schakelen op een trigger: bijvoorbeeld
"Als er meer dan xxxx W op kanaal "zon" loopt" schakel in de z-wave plug aan. Uitschakelen is optioneel.
We kunnen dan onze warmwaterboiler, wasdroger of wasmachine starten zodra er zonnestroom loopt.

Denk dat deze vraag al eerder gesteld is, maar dan als herinnering zullen we maar zeggen 🙂

Citeren
Lid Admin Registered
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Dit is al een tijdje mogelijk maar niet via de standaard user interface (wij hebben dus nog geen mooie wizard voor).
We zullen deze maand hier via dit Forum aandacht aan besteden.....

BeantwoordenCiteren
Eminent Member

Bij sommige omvormers (SMA) zit deze functie ingebouwd dmv een status relais. Je kunt dit relais laten schakelen bij een bepaald opgewekt vermogen. Zo kun je bv je warmtepomp vrijgeven.

BeantwoordenCiteren
 Eric
Eminent Member
Topic starter  

Vriendelijk bedoelde reminder...

BeantwoordenCiteren
 Henk
Tinkerer Admin
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi hoi, er wordt aan gewerkt! Ik ben samen met IUNGO bezig om de trigger functionalitiet van IUNGO te beschrijven. Hier is (nog) geen wizard voor en een en ander moet dus via de API van IUNGO ingesteld worden. Ik wil je wel helpen om dit eeens met je in te regelen? Maar realiseer je dan dat hier wel enige handigheid, geduld en complexiteit mee gemoeid gaat.

Mvg Henk

BeantwoordenCiteren
 Eric
Eminent Member
Topic starter  

Ik ben redelijk handig al zeg ik het zelf :-), dus met een beetje richtlijn kom ik meestal al een heel eind.
Maar ik neem je aanbod graag aan, als je al iets hebt beschreven zodat ik aan de gang kan, dan zou dat perfect zijn.
Naast de iungo hangt ook een raspberry als die nodig zou zijn.

Ik heb ook even gezocht naar de SMA relais, die losse module lijkt echter niet geschikt voor mijn SB 3.6, en standaard lijkt het ook niet gedocumenteerd als het er al op zou zitten.

BeantwoordenCiteren
 Henk
Tinkerer Admin
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Hoi Eric,

We hebben een draft howto documentje beschikbaar. Let op, het is een eerste opzet, dus terugkoppeling op t stuk is ook welkom zodat we het hier in een definitieve vorm kunnen delen met de gebruikers.

BeantwoordenCiteren
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Misschien heb je hier iets aan:

Ik heb een klein programmaatje gemaakt dat LIVE de data van de SB3600 uitleest en voor het huidige stroomverbruik de Iungo API gebruikt.
Ook kan het via de Iungo API de Zwave schakelaars bedienen.

Ik lees dat je wel handig bent met de computer dus dus lijkt het me te doen om het naar je wensen aan te passen.

De broncode is hier te vinden: https://github.com/GW-Lab/SMA-Monitor

BeantwoordenCiteren
 Eric
Eminent Member
Topic starter  

Super, dank je!
Respectabel stuk werk, ik ga het verder bestuderen.

Mijn doel is niet om het op een externe pc te draaien, maar allemaal op de iungo. Die leest zowel opbrengst van de SMA (via KWh meter) als de slimme meter al direct uit, en de trigger die ik dan nodig heb die mag het liefst ook daarop draaien.
Voor de trigger, schakeling en het mechaniek zal er goed bruikbare code in jouw programma moet zitten dus die ga ik zeker opzoeken en wellicht hergebruiken.
Henk heeft me voor de API en de werking ook documentatie gestuurd, met de twee samen moet het toch echt lukken!
Jullie horen van me...
Dank alvast!

BeantwoordenCiteren
Trusted Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden

Kijk maar wat je er van kunt gebruiken.

Als je vragen hebt hoor ik het wel.

BeantwoordenCiteren
Trusted Member

Nu heb ik niet naar de geleverde code gekeken (ben daar ook niet in detail in bekend), maar even in het algemeen: is het (wanneer saldering is afgeschaft) niet handiger om die plug -of wat dan ook- pas te schakelen wanneer er energie aan het net wordt teruggeleverd? Dat is waar het eigenlijk om gaat. Wanneer je alleen schakelt op basis van het vermogen dat van de PV-panelen komt, dan krijg je lang niet altijd de gewenste effecten...

BeantwoordenCiteren
 Eric
Eminent Member
Topic starter  

Je hebt gelijk, Het ging me eerst even om het principe van schakelen.
Met de hulp van de verschillende forumleden heb ik me nu meester gemaakt van het maken van triggers.. De Iungo kan nu schakelen op elke parameter die beschikbaar is. Dus teruggeleverd vermogen, opgewekt vermogen, gasverbruik of wat ik maar wil, dat kan allemaal. Welke ik kies, dat zal afhankelijk zijn van de afweging van kostenbesparing versus het belang om het aan te schakelen.
Wij worden vast niet blij, als de wasdroger met natte was erin, staat te wachten tot er voldoende wordt teruggeleverd, maar bijvoorbeeld een boiler warmmaken, dat kan mooi elk moment als je stroom overhebt.

BeantwoordenCiteren
Estimable Member

Eric, via NodeRED zou dit prima moeten kunnen door vanuit NodeRED met een API call het verbruik uit de Iungo te halen en via dezelfde API een Zwave device aan te sturen. Op het forum staan diverse voorbeelden van het gebruik van NodeRED. Dit draait met gemak op een RPi!

BeantwoordenCiteren
 Eric
Eminent Member
Topic starter  

Dank voor je input.
Op basis van de mede door Henk gemaakte handleiding voor de triggers op iungo, kan ik het nu helemaal zonder extern device af, en dat gaat eigenlijk perfect. Dus daar houd ik het even bij, dan mag de rPi wat anders doen 🙂

BeantwoordenCiteren
Estimable Member

Dank voor je input.
Op basis van de mede door Henk gemaakte handleiding voor de triggers op iungo, kan ik het nu helemaal zonder extern device af, en dat gaat eigenlijk perfect. Dus daar houd ik het even bij, dan mag de rPi wat anders doen 🙂

Hi Eric, prima. Is die handleiding van Henk ook algemeen beschikbaar?

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 4