IUNGO Forum

Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.

IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.

Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.

pattern second
Integratie iungo in...

Meldingen
Alles wissen

Integratie iungo in Fibaro HC2

Estimable Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden
Topic starter  

Edit:

Dit topic is mogelijk wat raar en onbegrijpelijk begonnen. Vandaar even wat meer uitleg.
Mijn start doel was om te besparen op mijn energieverbruik, en mijn huis zoveel mogelijk te automatiseren. Met dit laatste zal ik niemand lastig vallen, want er is al het nodige gedaan en er staat nog genoeg op de planning.
Met besparen was ik al veel eerder begonnen, zonder echt te meten. Gewoon logisch nadenken, en gedrag veranderen.
De eerste 52% besparing op 7264kWh per jaar was dus heel snel gedaan.
Ik werk voornamelijk van huis uit, en had testopstellingen staan, welke 24 uur per dag aanstonden, terwijl ik ze maar een paar keer per maand gebruikte. Dus uitschakelen, en alleen aanzetten wanneer ze nodig zijn. Verder heb ik oude systemen vervangen door moderne systemen met een veel lager energie verbruik.

In 2014 en 2015 ging het verbruik weer langzaam iets omhoog, dus tijd voor actie om dit tegen te gaan, en nog verder te besparen door o.a. het toepassen van LED verlichting

Veel domotica systemen hebben niet de focus op het inzichtelijk maken van het energie verbruik. Uiteraard zijn er modules op de markt die perfect in domotica systemen integreren, maar dan is er het probleem dat verbruik dubbel wordt gemeten. Het totale energie verbruik aan de meter, en het verbruik gemeten door tussenstekkers. Verder zijn de verbruiksgrafieken wel heel mooi, maar niet zo overzichtelijk en gaat de historische data nog al een verloren..
Deze laatste twee, zijn de reden waarom ik voor iungo heb gekozen. Verdere uitleg is hier, denk ik, niet nodig.

Voor de huis automatisering heb ik gekozen voor de Fibaro Home Center 2, maar al snel kwam het idee en de wens om de iungo op te nemen in de Fibaro HC2.
Uit navraag bij iungo bleek dat de iungo een open API (Application Programming Interface) heeft. Dit geeft dus de mogelijkheid om de iungo op te nemen in de Fibaro.
Uitdagingen: Nemand had dit nog gedaan; programmeren voor de Fibaro moest met LUA gebeuren. Hier had ik nog nooit van gehoord. Dus heel veel lezen, vragen stellen, en maar gewoon gaan proberen en fouten maken.
Uiteindelijk is het in een relatief korte tijd gelukt, en het werkt al ruim een jaar probleemloos.

Waarom dan dit topic.
Het virtuele device werkt goed, maar als anderen het willen gebruiken moeten er de nodige aanpassingen in de code worden gemaakt, om het werkend te krijgen. In een recente discussie kwamen we tot de conclusie dat het dus beter kan. Doel is dat een gebruiker van zowel iungo als Fibaro eenvoudig een standaard virtueel device kan gebruiken om de iungo of iungo lite op te nemen in een Fibaro HC2.

@ Henk Lourens,

Hi Henk,
Zojuist heb ik een firmware update gedaan van de iungo naar R2820M, en net zoals de vorige keren, heb ik geen aanpassingen hoeven maken in het Virtuele Device (VD) op de Fibaro. Kort na de update geeft het VD in Fibaro even foutieve waarden weer vanaf water flow, maar dat komt omdat er dan nog geen signaal geweest is van de watermeter.
Zodra er waterverbruik is geweest, is alles weer netjes in orde.
Standaard procedure is dus firmware update uitvoeren, en daarna een toilet bezoek. en alles is oké.

VD op tablet, net na firmware update.

VD snel na toilet bezoek 😛

Een natuurlijk ook even een screen shotje van de integration in de Fibaro met ook het speciale iungo icoontje.

Als bij jou het probeempje blijft met het aanpassen van de nummers, dan moeten we even kijken hoe we de code aan kunnen passen.
Dan zou deze VD voor iedereen toepasbaar zijn met een iungo, iungo lite en een Fibaro HC2, zonder dat een aanpassing van de code nodig is. Dat maakt de VD een stuk gebruiksvriendelijker.

Jack

Citeren
 Henk
Tinkerer Admin
Deelgenomen: 8 jaar geleden

Ziet er strak uit Jack! ik heb mn VD op dit moment inderdaad ook statisch, maar ben van plan om hem met wat hulp om te bouwen naar dynamisch opbouwend.

Dit tip van t toilet kende ik nog niet.... 😛 SUPERHANDIG... maar niet zo milieubewust :silly:

@IUNGO, hebben jullie een 128*128 png beschikbaar van jullie logo? bij voorkeur transparante achtergrond B)

BeantwoordenCiteren
Estimable Member
Topic starter  

Met een juiste planning van de update, is het wel milieubewust 😛
Je voelt vanzelf wanneer de update uitvoeren noodzakelijk wordt om zonder verspilling de update uit te voeren.

BeantwoordenCiteren
 Loes
Lid Admin
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Hallo Mr. Jack en Henk,

ik zie dat er al een plaatje is. Lijkt mij en mooi plaatje maar ik kan ook nog een plaatje maken van de controller. Laat maar horen. Als jullie trouwens nog andere zaken nodig hebben, hoor ik het ook graag!

Groetjes Loes

BeantwoordenCiteren
Estimable Member
Topic starter  

Bedankt Loes.

Had al een leuke verzameling, en heb er recent nog een paar bij gemaakt.
Gewoon van de site gedownload, en de meeste gewoon aangepast naar 128x128. en centreren.

BeantwoordenCiteren
Estimable Member
Topic starter  

Vervolg 🙂

De volgende is erg wit en transparant. Wit Iungo logo

Tussen deze regel en de bovenstaande regel 🙂

BeantwoordenCiteren
 Loes
Lid Admin

Helemaal top! Ziet er goed uit!!

BeantwoordenCiteren
 Loes
Lid Admin

😛 Keus genoeg zie ik! Goed bezig.

BeantwoordenCiteren
Estimable Member
Topic starter  

@Henk

Script heb ik inmiddels al iets aangepast, zodat er in het script geen aanpassing meer nodig is voor het IP Address of Device ID.

Het eerste deel vervangen door het volgende.

local thisdevice = fibaro:getSelfId();
local thisIP = fibaro:get(thisdevice, "IPAddress")
--fibaro:debug("IP Address :"..thisIP)

if(iungo==nil) then
  iungo=Net.FHttp(thisIP); --IP Address iungo

Bij de code voor voor de labels kun je nu "thisdevice" gebruiken in plaats van het device ID

fibaro:call(thisdevice, "setProperty", "ui.Label1.value", usage.." Watt")

IP address dus nu gewoon ingeven in het viruele device.

BeantwoordenCiteren
Estimable Member
Topic starter  

😛 Keus genoeg zie ik! Goed bezig.

Nu nog, voor de liefhebber, de DIN rail versie met het iungo logo :woohoo:
Daar heb ik nog geen bruikbaar plaatje van gezien. :unsure:

Sfeer impressie. For fun.

BeantwoordenCiteren
 Henk
Tinkerer Admin

Dat lijken me voldoende plaatjes 😉

BeantwoordenCiteren
 Henk
Tinkerer Admin

Allen, we hebben besloten de code van het Virtuele Device voor Fibaro hier te delen.

in dit bericht vindt u een kort stappenplan. In de bijlage (zip bestand) vindt u een IUNGO.vfib bestand dat u rechtstreeks in Fibaro kunt importeren. Ook is een icoon (IUNGO.png) toegevoegd dat u kunt gebruiken in uw Virtuele Device.

Voor we dit doen gaat u eerst naar de control pagina van uw iungo met de volgende link:
http:///iungo/control
Hier zoekt u naar de OIDs van uw energiemeter en eventueel uw watermeter.
Dit ziet er uit als
Schrijf de reeks tussen vierkante haakjes op een notitieblaadje.

Stap 1. Download de bijlage van dit bericht en pak deze op uw lokale computer uit (unzip)
Stap 2. Open de webpagina van uw Fibaro door in een browser het IP adres van uw Fibaro HC te tikken
Stap 3. Log in op uw Fibaro HC (zorg ervoor dat u tenminste altijd de meest recente stabiele software ware geladen heeft. Op het moment van schrijven van dit bericht is dat voor Fibaro versie 4.120 en voor IUNGO R2820.

Stap 4. Ga naar het tabblad "apparaten" van Fibaro en kies daar links in het menu "Toevoegen of Verwijderen.
Stap 5. Klik bij Virtueel apparaat toevoegen op "bestanden kiezen" en selecteer het eerder uitgepakte IUNGO.vfib bestand. U komt nu meteen in een scherm waar het nieuwe device geladen is. druk eerst op het diskette (save) icoon rechts in de balk voor u verder gaat met configuratie.

Stap 6. Geef uw Device een herkenbare naam (bijvoorbeeld IUNGO meter) en vul het IP adres van uw IUNGO in. Voor bij TCP 80 in.

Stap 7. Ga naar het tabblad geavanceerd van het device en scroll naar beneden naar het veld "main loop". Hier doen we de laatste benodigde aanpassingen voor uw situatie.

Stap 8. Op regel 11 en 12 van de mainloop past u indien nodig het bestaande OID aan. vul hier het door u opgeschreven OID in tussen aanhalingstekens. Het OID wordt in groen weergegeven.

Graag ontvangen we in dit onderwerp reacties over aapassingen / verbeteringen.
In een volgende post zullen we laten zien hoe vanuit Fibaro ook aan de IUNGO gekoppelde tussenstekers zijn uit te lezen en te bedienen.

Mede namens Jack, succes! We zijn benieuwd.

BeantwoordenCiteren
Active Member

Hi Jack Hack,

Zijn de plaatjes ook beschikbaar als SVG? Dit zou het makkelijker maken voor mij als ik een Homey integratie wil bouwen.

Alvast bedankt,
Robert

BeantwoordenCiteren
Estimable Member
Topic starter  

Hi Jack Hack,

Zijn de plaatjes ook beschikbaar als SVG? Dit zou het makkelijker maken voor mij als ik een Homey integratie wil bouwen.

Alvast bedankt,
Robert

Hey Robert,

Helaas heb ik geen programma om de PNG files te converteren naar SVG.
Heb een poging gedaan met een paar on-line conversie mogelijkheiden, maar dat gaf helaas geen bruikbaar resultaat..

Jack

BeantwoordenCiteren
Trusted Member

Zal ook niet meevallen om pixels om te bouwen naar vector graphics. Dan moet je de lijnen in een groep puntjes gaan herkennen. Heb daar lang geleden al eens mee geworsteld en de programma's die dat proberen kunnen er meestal niet veel van maken. Hoe beter je de lijnen wilt volgen (uit de pixels) des te slingerender wodt de lijn. En wil je een rechtere lijn, dan wordt-ie erg onnauwkeurig.
Zo'n programma moet het midden vinden tussen lijnen herkennen maar niet in elke puntenverzameling een lijn zien. Er zal dus nog een hoop handwerk/nabewerking bij komen kijken. Van 'gewoon omzetten' zal ws geen sprake zijn.
Best lastig...

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 4