IUNGO Forum
Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.
IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.
Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.
Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.
IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.
Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.
Ik heb een Modbus met twee vermogensmeters type sdm220.
Lengte kabel 25 meter. Afsluitweerstand aan Iungo zijde (master)
Deze bus werkte tot voor kort goed.
Sinds een aantal weken valt de bus regelmatig uit.
Na een herstart van de Iungo werkt de bus weer enige tijd en valt dan weer uit.
Ik heb de verschillende contacten nagelopen maar kan geen fout of slecht contact vinden
Is het mogelijk om error logging te zien zodat ik kan achterhalen wat er mis gaat?
Hoi Toon,
Ik heb de usb stekker van de modbus plug een keer in het midden ingeknepen waardoor deze wat strakker in de usb poort van de IUNGO zit.
De modbus plug is gevoelig voor aanraking en als de plug niet stevig zit start de IUNGO opnieuw op of ben je het contact helemaal kwijt.
Simpel de plug even uit de IUNGO halen en met de duimnagels de usb zijde van de plug stevig even indrukken. Daardoor druk je de metalen mantel een beetje in een v vorm waardoor deze strakker in de usb poort gaat zitten met beter contact.
Hoop dat het jou ook helpt.
Beste Toon,
We zien de laatste tijd dat van sommige IUNGO’s van voor 2018 de voedingen wat minder goed werken door veroudering.
Als de tip van Henk hieronder niet werkt zou je ook kunnen proberen de IUNGO aan te sluiten met een andere voeding (dat kan bv een telefoonlader zijn die je nog hebt liggen.
Zie; https://www.iungo.nl/nl/forum/algemeen/1043-iungo-van-voor-2018-met-netwerkproblem#2668
Dag Henk en klantondersteuning,
Dank voor de tips.
Ik ga eerste de tip van Henk uitproberen.
Helaas heeft de tip van Henk niet geholpen.
Ook na het inknijpen van de USB aansluiting blijft de Modbus uitvallen.
De IUNGO zelf en alle andere meetsignalen hebben geen probleem alleen de Modbus signalen vallen na enige tijd weg.
Als ik de IUNGO even spanningsloos maak en weer start doet de Modbus het vaak weer om dan na een half uuur of 2 uur weer uit te vallen.
Ik heb wel de indruk de USB poort wat speling heeft.
Vandaag de tip van klantondersteuning over de voeding uitproberen.
Mijn IUNGO is uit najaar 2016. Ik heb er nu een andere voeding aan zitten. Even afwachten of dit effect heeft
Had dit probleem ook, heb een nieuwe witte usb stekker gekocht voor de modbus aansluiting, nu is het probleem opgelost.
De voeding ook eerst vervangen hielp niet
Dag Jan,
Dank voor je reactie en tip.
Ik was nog bezig met de tip van klantondersteuning - het testen van een andere voeding.
Dit ziet voorlopig hoopvol uit.
Gisterenochtend een nieuwe voeding aangesloten.
De modbus is sindsdien niet meer uitgevallen.
Met de oude voeding viel de modbus vaak al binnen een uur uit.
Nog even iets langer aanzien maar ik krijg hoop.
Mijn Iungo draait nu een week met de nieuwe voeding. Sindsdien is de modbus niet meer uitgevallen.
Hiermee is voor mij het probleem opgelost.
Beste gebruikers.
Ik had ook al weken hetzelfde propleem. Vanalles geprobeerd, maar geen nieuwe voedings!
Het lijkt idd opgelost.
Dankjewel !
Sinds gisteren (2 jan 2023) valt de modbus verbinding tussen 07u00 en 08u00 uit. (Twee dagen op rij tot nu toe, dus.)
De USB dongle LEDs knipperen niet meer, dus geen communicatie tussen meter en IUNGO.
Het enige manier om modbus weer aan de praat te krijgen is door de IUNGO ff van de stroom af te halen.
Iedereen bedankt voor de 'nieuwe voeding' tip.
Ik ga het proberen, maar vind het vreemd / verdacht dat het fout gaat net na het schakelen van laag naar hoog tarief.