IUNGO Forum

Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.

IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.

Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.

pattern second
Negatief "Verbruik ...

Meldingen
Alles wissen

Negatief "Verbruik in huis"

Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Topic starter  

Mijn Iungo laat netjes het verbruik zien van de aangesloten zonnepanelen (via modbus), en van het vermogen dat door de meter wordt teruggeleverd, alleen het "Verbruik in huis" klopt niet. Het verbruik in huis zou het verschil moeten zijn tussen die twee waarden, in plaats daarvan worden ze opgeteld. Heb ik iets verkeerd om aangesloten? Of moet er een instelling veranderd worden?

Zie plaatje, het verbruik in mijn huis zou het verschil moeten zijn tussen wat de zon opwekt (-1683W) en wat we terugleveren (-840W), dus 843W lijkt me, toch?

screenshot

Citeren
Lid Admin
Deelgenomen: 2 jaar geleden

De Modbus meter heeft een Import en een Export register, Export is naar het net en Import is van het net. De meter is dus verkeerd om aangesloten. We zien dit wel vaker en hebben op de control pagina de optie om aan te geven dat Import/Export omgedraaid zijn, zodra je een vinkje zet bij "inverted" zullen de waarden correct worden weergegeven (en ook de blauwe grafiek lijn zal dan getekend worden).

Dit bericht is gewijzigd 7 maanden geleden door rodney

Jan M Faber reageerde
BeantwoordenCiteren
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Topic starter  

Dat vinkje lost het op inderdaad! Dank. Misschien toch een keer die modus andersom aansluiten.

rodney reageerde
BeantwoordenCiteren
Lid Admin
Deelgenomen: 2 jaar geleden

Ik weet niet hoelang die Meter al aangesloten is maar bij omdraaien krijg je het effect dat het totaal eerst terug gaat lopen. Misschien dus beter om het zo te laten. Wij leveren wel altijd een inleg vel bij de meters met een hele grote LET-OP waarschuwing bij de aansluiting van import/export, helaas zien wij heel vaak dat de installateur niet eens de moeite neemt om dit te lezen en sluiten ze import zijde aan op PV installatie (foutief dus). 

Jan M Faber reageerde
BeantwoordenCiteren