IUNGO Forum

Het Forum is voor IUNGO gebruikers en wordt ook vooral beantwoord door andere IUNGO gebruikers.

IUNGO maakt zelf beperkt gebruik van het Forum.

Specifieke vragen of storingen dus graag melden via de mail naar ons info adres.

pattern second
Wat lees ik op het ...

Meldingen
Alles wissen

Wat lees ik op het plaatje?

Eminent Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Topic starter  

Bij mijn weergave van de PV panelen staat bijgesloten afbeelding.
Ik kan er geen touw aan vastknopen welk getal wat is.
Volgens de app van mijn PV panelen (SMA energy) hebben mijn PV panelen vandaag 54,8 kWh opgeleverd.
Ik gebruik een SDM630V2 modbus energie meter..

Citeren
Eminent Member
Topic starter  

Ik ben er inmiddels achter waarom ik het plaatje niet snapte.
Mijn SDM630V2 met modbus geeft netjes de vermogens per fase aan. De grafiek van mijn PV panelen en het homescherm op de Iungo kloppen.
Echter blijkt dat mijn SDM de vermogens niet optelt tot een juiste export waarde (dus wat het zonnetje weergeeft). Op het moment zweeft hij een beetje omhoog en dan weer naar beneden. Mijn dagwaarden klopt niets van, maar dat ligt dus niet aan de Iungo want die leest alleen de SDM uit.

De SDM werkt niet goed, maar ik heb hier nog geen oplossing voor gevonden.

BeantwoordenCiteren
 Joop
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

54,8 kWh dat is best veel. Klopt dat wel. Hoeveel panelen heb je totaal ongeveer en wat is het paneel vermogen. Op schat dat je circa 75 panelen op het dak heb liggen? ALs dat inderdaad zo is, moet je ven nagaan of je wel de Modbus goed heb aangesloten? Ook kun je op de Modbus zelf ook uitlezen hoeveel kWh hij registered.

BeantwoordenCiteren
Eminent Member
Topic starter  

Ik heb 10,7 kWp aan panelen, dus de 54 kWh klopt wel. De uitlezing op het schermpje van de SMD is hetzelfde als de dagstanden in de Iungo app. Deze waarde klopt ook niet met het geleverde vermogen en geeft gedurende dag soms zelfs een lagere stand aan.
Het actuele opwek wattage klopt wel.
Modbus werkt goed. Overige SMD werken wel. Het is alleen deze ene die niet sommeert, terwijl hij dat voorheen wel gedaan heeft

BeantwoordenCiteren
 Joop
Eminent Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden

Ik heb 13,4 kWp maar die leveren uitsluitend alleen bij helder weer in de zomer iets van 77 kWh per dag op. De dagen dat jij je eerste post deed (iets van 3 maart) had ik ook slechts 24 kWh. Dus die 18 kWh lijkt mij wel aannemelijker dan die 54 kWh volgens je PV app. Wat mij verder opvalt in je plaatje dat er een min teken staat voor de 18,01 kWh en ook bij de 33,61 kWh in het huisje. Bij zowel het zonnetje als in het huisje staan bij mij allemaal positieve getallen!

Dus of je hebt de modbus niet goed aangesloten en/of je app van je PV geeft niet de juiste waardes. Ik vermoed dat beide zaken aan de orde zijn. Mijn conclusie is, je hebt de draden verwisseld tussen modbus met Iungo EN je app opbrengst is niet juist.

Maar wellicht is je geposte plaatje van een zomerse mand van vorig jaar. In dat geval kan je PV app wel goed zijn en zijn de draden tussen modbus en Iungo niet goed aangesloten (verwisseld).

Succes met zoeken....

BeantwoordenCiteren
Eminent Member
Topic starter  

Bedankt voor je reactie.
3 maart had ik 30,8 kWh, met panelen pal zuid onder 34 graden. In begin zomer heb ik de hoogste opbrengst rond de 73 kWh. Dus dat komt wel dicht bij jou meting. De app geeft hetzelfde aan als de PV omvormer op zijn ingebouwde scherm.
Het minnetje ontstaat volgens mij doordat het actuele vermogen vanaf de ochtend oploopt per uur en na de middag afneemt.. Mijn import vermogen blijft nul dus dat gaat goed.
Als de modbus een fout had dan had ik ook geen actueel opgewekt vermogen in Watt op de Iungo. Op de SMA app en de Iungo app geeft dit hetzelfde vermogen aan. De meting werkt dus goed, alleen het optellen voor de dagstanden niet.
Ik heb me er verder maar bij neergelegd en haal de maandstanden van mijn SMA app. Gelukkig werken de grafieken in de Iungo op het hoofdscherm wel goed zodat iedereen kan zien wanneer de vaatwasser of wasmachine aan kan. omdat de PV panelen voldoende opbrengst hebben.

BeantwoordenCiteren
Lid Admin Registered
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Het lijkt erop dat de Fase in/uit aansluitingen van de SDM630 verkeerd om is.
De aansluitingen aan de bovenzijde van de SDM 630 moeten van de hoofdmeter zijde komen (FASE in).
Aan de onderzijde van de SDM 630 wordt dan de omvormer aangesloten.

De SDM meet import en export en zon opbrengst komt dan in het Export register, het import register toont wat er eventueel van het net wordt afgenomen.

Indien de meter toch per abuis verkeerd om is aangesloten dan hebben we de optie (op de control pagina van iungo) om aan te geven dat import/export verkeerd is aangesloten.
Zodra "inverted" is aangevinkt zal de web interface import/export omdraaien.

BeantwoordenCiteren
Eminent Member
Topic starter  

Bedankt Rodney,
Inverted haalt inderdaad het minnetje weg en kloppen de getallen op het plaatje.
Ik heb nu de bekabeling omgewisseld zodat de meting op de export gedaan wordt (PV panelen op onderkant van de SDM aangesloten), maar de meting sommeert nog steeds niet.
Halverwege de dag staat de meting op 2,3 kWh totaal (bij het zonnetje) en eind van de dag staat deze weer op 0,01. Dit terwijl de groene pijl met de teruglevering op het net op 12,3 kWh staat. Dit is de P1 poort van mijn slimme meter. De opbrengst grafiek van het vermogen gedurende de dag klopt wel.
Voor mij is het duidelijk dat de optelling in de SDM niet meer werkt. Bij opstarten geeft de SDM echter geen fouten aan, maar op het schermpje van de SDM telt het totaal ook niet op.

BeantwoordenCiteren